Backup af dit IT System ?? Køre det. ??

Alle virksomheder med respekt for sig selv tager backup af virksomhedens data. Men hvornår har du sidst tjekket om backuppen er valid, hvad der bliver taget backup af, og såfremt du kun tager online backup, skal du måske overveje en offline backup, da alle data kan forsvinde ved et krypto-angreb, inklusive din onlinebackup.

En ting jeg høre rigtig ofte når jeg kommer hos en ny kunde er; “min IT leverandør har styr på min backup”.  Det overasker mig gang på gang at rigtig mange professionelle mennesker, der jo driver gode og profitable virksomheder, har så lidt forståelse og overblik når det gælder deres IT installation. Jeg mener ikke at man som leder af en virksomhed skal have fuldstændig styr på hvordan backup, samt alle mulige andre ting er sat op i en virksomhed. Men det undre mig at man som leder ikke har kontrol af, at data der idag er virksomhedernes rygrad, er sikret bedst muligt.

Vi lever i en tid hvor krypteringsvirus, phissing samt andre risici er hverdag. Da jeg startede i IT branchen, var man nervøs for data tab, brand, tyveri defekt udstyr, og at en medarbejder uforvarende kom til at slette noget vigtigt. Verden har forandret sig utrolig meget på det område. IT kriminaliteten er steget eksplosivt, og selv meget små virksomheder bliver idag udsat for hacker angreb, eller virus angreb der lammer hele afdelinger, eller virksomheden totalt. Og det bliver bare værre og værre endnu.

Når jeg skriver sådan noget som det her kan jeg ikke lade være med at føle mig lidt som en dommedags profet. Fakta er det bare er skræmmende at komme rundt og se, at der trods massive kampagner, information fra diverse brancheforeninger, opråb fra nogle af Danmarks mest anerkendte sikkerhedsvirksomheder, uheld hos store professionelle virksomheder, – så bliver så simpel en ting som backup stadigvæk negligeret, og mange går med opfattelsen om at “Det sker ikke hos mig”.

Derfor her lige nogle korte råd med på vejen.

  1. Online backup. Dette er en god løsning til dine daglige backup.
  2. Offline backup. Ud over din online backup, så hav altid en Offline på et medie af en eller anden art, og sørg for den bliver taget i et interval som er brugbart for virksomheden. Hvor ofte kommer lidt an på hvor hurtig dine data forandres. Umiddelbart ville jeg sige til en lille Dansk virksomhed, mindst en gang hver måned. Så går det aldrig helt galt.
  3. Overblik over hvilke data der bliver taget backup af. Det vil sige en visuel verificering af at det rent faktisk er virksomhedens data der bliver taget backup af og ikke alt muligt andet.
  4. Kontrol af backup.  Sørg for du eller en betroet medarbejder får en notifikations mail dagligt, der fortæller hvad der er taget backup af, og at backuppen rent faktisk er gået igennem uden fejl. Og ikke mindst tjek den mail hver dag, her skal man ikke tro – man skal vide, og er den fejlet så GØR NOGET. 
  5. Verificering af at backuppen rent faktisk virker. Lav en fast rutine der gør at man på nogle tidspunkter i løbet af året rent faktisk laver en retablering af nogle ting fra backuppen så man visuelt kan se at det rent faktisk også virker.
  6. Lav altid en aftale med din backup leverandør eller IT leverandør, så i har klarhed over hvem der har ansvaret for hvad, hvem gør hvad, og hvornår hvis uheldet er ude.
  7. Og til sidst men ikke mindst, kontroller, observer og iværksæt. Når IT systemer fortæller dig noget, så er det ikke små irriterende meddeleser, der er lagt ind for at gøre din hverdag besværlig. Det er rent faktisk information der har et formål.

Husker man ovenstående, så vil man som virksomhed være meget bedre stillet hvis uheldet skulle være ude, og man er sikker på at ens data altid er tilgængelig.

Micael Torp

Vis KommentarLuk Kommentar

Skriv en kommentar

%d bloggers like this: